Niat
Wak tanya sikit. Kita digalakkan berniat apabila membuat sebarang perkerjaan. Apa pendapat wak?
Ah! itukan dah popular dikatakan orang. Amalan hendaklah didahului dengan niat. Niat yang baik diikuti dengan amalannya dapat pahala banyak. Tapi kalau niat jahat selagi belum dilakukan belum dikira dosa. Dan kiraan dosa pula satu perbuatan jahat satu dosa. Jauh beza dengan mendapat pahala - dengan satu perbuatan baik pahalanya banyak.
Tapi wak, saya rasa saya tak selalu dan tak pernah berniat apabila membuat sesuatu kerja. Manakan pahala nak dapat!
Terangkan dengan misalan!
Saya bangun pagi. Gosok gigi. Mandi. Kemas2 - pergi mesjid untuk sembahyang subuh. Semua perbuatan itu tidak pun disertakan dengan berniat. Tapi solah subuh tu niatlah macam biasa -
sahaja aku sembahyang fardhu subuh mengikut iman 2 rakyat kerana Allah ta'ala. Jadi yang dapat - pahala solah subuh sahajae nampaknya. Yang lain tu free! Macam orang puasa yang tak
menjaga dan menahan diri dengan syarat2 puasa hingga dapat lapar dan dahaga sahaja. Yang ini pula kes penat aje jugalah nampaknya kerana tidak disertai dengan niat.
Untuk menyedapkan telinga cuba amati hadis Rasulullah yang bermaksud:
"Hanya segala amal itu dengan niat dan hanya bagi tiap-tiap seorang mengikut apa yang ia niatkan"
(riwayat al-Bukhari dan Muslim)."
Itukan baginda bersabda dengan maksud paling tidak - setiap perbuatan sudah terembedded [cakap orang putih pulak wak ni] atau terselit niat tersembunyi.
Jadi bagaimana! Adakah harapan dapat lebih?
Imam al-Nawawi dan ramai ulama lain mentarafkan hadis ini pada martabat dan tingkat amat tinggi pada sisi ajaran Islam sehingga Imam al-Syafie dan imam mazhab lain berpendapat bahawa hadis ini merangkumi sepertiga Islam kerana setiap perbuatan manusia bergantung kepada niat yang kemudian dipertuturkan melalui lisan dan diterjemahkan melalui anggota dan praktikal.
Tapi seperkara yang diaanjurkan oleh ugama, mithal: solah -sembahyang. Hendaklahlah ia didahulu dengan lafadz niat. Niat pula dalam hati. Apa gunanya niat - ini semacam berikrar dengan lidah disaksikan dengan pendengaran oleh telinga - dan dicompute oleh otak. Tapi kalau niat dalam hati - otak sahaja yang compute.
Teringat saya wak! Masa berbual2 dengan orang diMekah banyak orang arab apabila sembahyang terus sahaja: Allahu akbar. Bila ditanya: dimana niatnya? Dijawab pula: Begitu sahaja!
Kesimpulan yang saya boleh buat - ini serupa - macam saya bangun pagi, gedebuk gedebak bila sembahyang baru nampk formaliti.
Agak2nya - saya pun tak pasti. Ugama itu suruh juga kita lafadz niat - niat dalam hati dan diikuti dengan perbuatan kerana hendak melatih kita.
Latihan apa wak?
Dahulukan setiap perbuatan dengan lafadz niat. Sebutkan perlahan2 sehingga telinga boleh dengar - entah2 anggota lain pun terdengar sama. Boleh jadi saksi yang menyokong kita nanti ketika dihisab dipadang mahsyar
Tapi kalau difikirkan! Niat dalam hati pun anggota lain pun terdengar sama. Perlu ingat wak! Badan kita walau besar mana pun secara otomatik conduction niat kita itu sampai juga
keseluruh badan.
Eh! argument ini boleh pakai juga nampaknya. Tapi kalau diamplifykan dengan tutur lidah lagi positif conductionnya bukan?
Wah wak! ini dah lepas cerita kemana ni?
Saya fikir - tentu banyak manfaat lafadz niat disertakan dengan niat dalam hati. Antaranya mungkin - disuruh kita sebut perkataan dengan dengan lidah supaya jelas mungkin kalau dibuat demikian dapat cara tak langsung memperbetulkan sebutan kita. Kalau dalam hati sepanjang2 niat - mungkin lama2 apabila kita bercakap pun macam nak jadi slur. Iaitu lama2 bila bercakap terbawa2 macam orang mengomel sampai orang lain tak faham apa sebutan kita. Nak kata tua - mungkin belum lagi.
Ada lagikah?
Lain daripada itu saya rasa - motif dengan adanya sebutan dengan lidah - kita mungkin terdorong dan dilatih secara tak sengaja untuk berniat kepada perbutan yang baik2 aje. Kalau kita sambung lagi - kalau yang berfikir panjang pula, lepas lafadz perbutan yang dibuatnya itu akan seboleh2nya dihabiskan macam sembahyang - penamatnya salam. Selagi belum selesai kerjakanlah walaupun 20 rakaat sekali pun - ditunggu juga. Itu pendapat saya sahaja - entah boleh pakai atau tidak.
Ada lagikah?
Beginilah - akhir kalam cuba teliti ayat ini pula:
"Kemudian apabila kamu membulatkan tekad (azam), maka bertawakal kepada Allah. Sesungguhnya Allah amat menyukai orang bertakwkal kepadaNya"
(Surah Ali Imran ayat 159).
Wallahualam
Rujukan: Mohd Kamel Mat Salleh
Ah! itukan dah popular dikatakan orang. Amalan hendaklah didahului dengan niat. Niat yang baik diikuti dengan amalannya dapat pahala banyak. Tapi kalau niat jahat selagi belum dilakukan belum dikira dosa. Dan kiraan dosa pula satu perbuatan jahat satu dosa. Jauh beza dengan mendapat pahala - dengan satu perbuatan baik pahalanya banyak.
Tapi wak, saya rasa saya tak selalu dan tak pernah berniat apabila membuat sesuatu kerja. Manakan pahala nak dapat!
Terangkan dengan misalan!
Saya bangun pagi. Gosok gigi. Mandi. Kemas2 - pergi mesjid untuk sembahyang subuh. Semua perbuatan itu tidak pun disertakan dengan berniat. Tapi solah subuh tu niatlah macam biasa -
sahaja aku sembahyang fardhu subuh mengikut iman 2 rakyat kerana Allah ta'ala. Jadi yang dapat - pahala solah subuh sahajae nampaknya. Yang lain tu free! Macam orang puasa yang tak
menjaga dan menahan diri dengan syarat2 puasa hingga dapat lapar dan dahaga sahaja. Yang ini pula kes penat aje jugalah nampaknya kerana tidak disertai dengan niat.
Untuk menyedapkan telinga cuba amati hadis Rasulullah yang bermaksud:
"Hanya segala amal itu dengan niat dan hanya bagi tiap-tiap seorang mengikut apa yang ia niatkan"
(riwayat al-Bukhari dan Muslim)."
Itukan baginda bersabda dengan maksud paling tidak - setiap perbuatan sudah terembedded [cakap orang putih pulak wak ni] atau terselit niat tersembunyi.
Jadi bagaimana! Adakah harapan dapat lebih?
Imam al-Nawawi dan ramai ulama lain mentarafkan hadis ini pada martabat dan tingkat amat tinggi pada sisi ajaran Islam sehingga Imam al-Syafie dan imam mazhab lain berpendapat bahawa hadis ini merangkumi sepertiga Islam kerana setiap perbuatan manusia bergantung kepada niat yang kemudian dipertuturkan melalui lisan dan diterjemahkan melalui anggota dan praktikal.
Tapi seperkara yang diaanjurkan oleh ugama, mithal: solah -sembahyang. Hendaklahlah ia didahulu dengan lafadz niat. Niat pula dalam hati. Apa gunanya niat - ini semacam berikrar dengan lidah disaksikan dengan pendengaran oleh telinga - dan dicompute oleh otak. Tapi kalau niat dalam hati - otak sahaja yang compute.
Teringat saya wak! Masa berbual2 dengan orang diMekah banyak orang arab apabila sembahyang terus sahaja: Allahu akbar. Bila ditanya: dimana niatnya? Dijawab pula: Begitu sahaja!
Kesimpulan yang saya boleh buat - ini serupa - macam saya bangun pagi, gedebuk gedebak bila sembahyang baru nampk formaliti.
Agak2nya - saya pun tak pasti. Ugama itu suruh juga kita lafadz niat - niat dalam hati dan diikuti dengan perbuatan kerana hendak melatih kita.
Latihan apa wak?
Dahulukan setiap perbuatan dengan lafadz niat. Sebutkan perlahan2 sehingga telinga boleh dengar - entah2 anggota lain pun terdengar sama. Boleh jadi saksi yang menyokong kita nanti ketika dihisab dipadang mahsyar
Tapi kalau difikirkan! Niat dalam hati pun anggota lain pun terdengar sama. Perlu ingat wak! Badan kita walau besar mana pun secara otomatik conduction niat kita itu sampai juga
keseluruh badan.
Eh! argument ini boleh pakai juga nampaknya. Tapi kalau diamplifykan dengan tutur lidah lagi positif conductionnya bukan?
Wah wak! ini dah lepas cerita kemana ni?
Saya fikir - tentu banyak manfaat lafadz niat disertakan dengan niat dalam hati. Antaranya mungkin - disuruh kita sebut perkataan dengan dengan lidah supaya jelas mungkin kalau dibuat demikian dapat cara tak langsung memperbetulkan sebutan kita. Kalau dalam hati sepanjang2 niat - mungkin lama2 apabila kita bercakap pun macam nak jadi slur. Iaitu lama2 bila bercakap terbawa2 macam orang mengomel sampai orang lain tak faham apa sebutan kita. Nak kata tua - mungkin belum lagi.
Ada lagikah?
Lain daripada itu saya rasa - motif dengan adanya sebutan dengan lidah - kita mungkin terdorong dan dilatih secara tak sengaja untuk berniat kepada perbutan yang baik2 aje. Kalau kita sambung lagi - kalau yang berfikir panjang pula, lepas lafadz perbutan yang dibuatnya itu akan seboleh2nya dihabiskan macam sembahyang - penamatnya salam. Selagi belum selesai kerjakanlah walaupun 20 rakaat sekali pun - ditunggu juga. Itu pendapat saya sahaja - entah boleh pakai atau tidak.
Ada lagikah?
Beginilah - akhir kalam cuba teliti ayat ini pula:
"Kemudian apabila kamu membulatkan tekad (azam), maka bertawakal kepada Allah. Sesungguhnya Allah amat menyukai orang bertakwkal kepadaNya"
(Surah Ali Imran ayat 159).
Wallahualam
Rujukan: Mohd Kamel Mat Salleh
0 Comments:
Post a Comment
<< Home