Tol sekitar Lembah Kelang
2007 telah menghantar satu kenaikan kadar tol baru bagi semua pengguna lebuhraya sekitar Lembah Kelang.
Yang terlibat adalah:
1. Lebuhraya Damansara-Puchong [LDP] - [Litrak] Lingkaran Trans Kota Holdings Bhd.
Dari RM1 ke RM1.60 [60 sen = 60%]
Harga - RM 1.42 billion - taraf konsessi 1996 - 2030
2. Lebuhraya Shah Alam - (KESAS) KESAS Sdn. Bhd.
Dari RM1.50 ke RM2.20 [70 sen = 46.7%]
Harga - RM 1.3 billion - taraf konsessi 1993 - 2024
3. Cheras-Kajang
(Batu 9) RM1 [30 sen = 42.9%] (Batu 11) 90 sen [30 sen = 50%]
Harga - RM 336 juta - taraf konsessi 1995 - 2026
4. Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak
(Gombak) RM5 (RM1 = 25%) dan (Bentong) RM3 (50 sen = 20%)
Harga - RM 568 juta.Taraf konsessi 1994 - 2032
5. Guthrie Corridor Expressway.(GCE) Guthrie Corridor Expressway Sdn. Bhd.
RM1 ke RM1.40 [40 sen = 40%].
Harga RM 501 juta. Taraf konsessi 2005 - 2035,
Hujah yang diberikan untuk alasan menaikan kadar tol adalah:
1. Samy Vellu berkata kerajaan telah membayar RM1.04 billion gantirugi kepada syarikat konsessi lebuhraya untuk tahun 1999 hingga 2004.
2. Jumlah pengguna dan pendapatan syarikat konsessi lebuhraya kurang dari jangkaan dan dalam perjanjian kerajaan-konsessi [1990] segala kekurangan daripada jangkaan hendaklah dibayar oleh kerajaan.
3. Sebagai contoh LDP sepatutnya mengenakan tol RM2.10 [2007] tetapi 50sen adalah dibantu oleh kerajaan.
4. Kerajaan akan menanggung belanja sebanyak RM2.06 billion setiap tahun hingga tahun 2010 dalam subsidi tol
Sementara itu satu kajian terhadap Litrak mengatakan sebanyak 418,000 kenderaan menggunakan lebuhrayanya sehari. Ini adalah kenaikan 14.5% untuk jangka masa sepanjang 7 tahun yang lepas.
Dalam Laporan Tahunan 2006 Litrak, dinyatakan keuntungan bersih syarikat adalah RM80 juta. Ini merupakan peningkatan sebanyak 43% dari keuntungan bersih RM56 juta pada tahun 2005.
Laporan itu juga menunjukkan Litrak mencatat rekod baru dengan kutipan sebanyak RM243 juta bagi tahun kewangan yang berakhir pada 31 Mac 2006 berbanding dengan kutipan sebanyak RM227 juta pada tahun sebelumnya.
Pada awalnya LDP dibina bagi menampung 1 juta kenderaan setahun. Namun bilangan kenderaan telah meningkat kepada hampir 3 juta setahun.
Selamat mengucapkan Terima Kasih! kepada kerajaan yang Malaysia Boleh! ini
Rujukan : The Star, Bernama, Harakahdaily
Yang terlibat adalah:
1. Lebuhraya Damansara-Puchong [LDP] - [Litrak] Lingkaran Trans Kota Holdings Bhd.
Dari RM1 ke RM1.60 [60 sen = 60%]
Harga - RM 1.42 billion - taraf konsessi 1996 - 2030
2. Lebuhraya Shah Alam - (KESAS) KESAS Sdn. Bhd.
Dari RM1.50 ke RM2.20 [70 sen = 46.7%]
Harga - RM 1.3 billion - taraf konsessi 1993 - 2024
3. Cheras-Kajang
(Batu 9) RM1 [30 sen = 42.9%] (Batu 11) 90 sen [30 sen = 50%]
Harga - RM 336 juta - taraf konsessi 1995 - 2026
4. Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak
(Gombak) RM5 (RM1 = 25%) dan (Bentong) RM3 (50 sen = 20%)
Harga - RM 568 juta.Taraf konsessi 1994 - 2032
5. Guthrie Corridor Expressway.(GCE) Guthrie Corridor Expressway Sdn. Bhd.
RM1 ke RM1.40 [40 sen = 40%].
Harga RM 501 juta. Taraf konsessi 2005 - 2035,
Hujah yang diberikan untuk alasan menaikan kadar tol adalah:
1. Samy Vellu berkata kerajaan telah membayar RM1.04 billion gantirugi kepada syarikat konsessi lebuhraya untuk tahun 1999 hingga 2004.
2. Jumlah pengguna dan pendapatan syarikat konsessi lebuhraya kurang dari jangkaan dan dalam perjanjian kerajaan-konsessi [1990] segala kekurangan daripada jangkaan hendaklah dibayar oleh kerajaan.
3. Sebagai contoh LDP sepatutnya mengenakan tol RM2.10 [2007] tetapi 50sen adalah dibantu oleh kerajaan.
4. Kerajaan akan menanggung belanja sebanyak RM2.06 billion setiap tahun hingga tahun 2010 dalam subsidi tol
Sementara itu satu kajian terhadap Litrak mengatakan sebanyak 418,000 kenderaan menggunakan lebuhrayanya sehari. Ini adalah kenaikan 14.5% untuk jangka masa sepanjang 7 tahun yang lepas.
Dalam Laporan Tahunan 2006 Litrak, dinyatakan keuntungan bersih syarikat adalah RM80 juta. Ini merupakan peningkatan sebanyak 43% dari keuntungan bersih RM56 juta pada tahun 2005.
Laporan itu juga menunjukkan Litrak mencatat rekod baru dengan kutipan sebanyak RM243 juta bagi tahun kewangan yang berakhir pada 31 Mac 2006 berbanding dengan kutipan sebanyak RM227 juta pada tahun sebelumnya.
Pada awalnya LDP dibina bagi menampung 1 juta kenderaan setahun. Namun bilangan kenderaan telah meningkat kepada hampir 3 juta setahun.
Selamat mengucapkan Terima Kasih! kepada kerajaan yang Malaysia Boleh! ini
Rujukan : The Star, Bernama, Harakahdaily
0 Comments:
Post a Comment
<< Home